Afgelopen winter startte Diergaarde Blijdorp de zoektocht naar het perfecte dieraardige kindermenu. In zesdelige YouTube serie Keuken Blijdorp passeerden verschillende maaltijden de revue. Deze gerechten werden afgelopen maand voorgelegd aan het Kidspanel van de dierentuin. De zes leden van 9 tot 15 jaar waren eensgezind in hun oordeel. Op 19 maart maakten zij onder toeziend oog van wethouder Faouzi Achbar hun keuze bekend. Vervolgens konden veertig kids genieten van een Olifantastische burger.
De burger is het belangrijkste onderdeel van het eerste dieraardige kindermenu van Diergaarde Blijdorp. De burger is geïnspireerd door de eetgewoonten van de olifant. Het favoriete voedsel van de grijze kolos koppelen aan een kindermenu, draagt op een leuke manier bij aan bewustwording. En zeg nou zelf; wie wil er nu niet zo sterk worden als een olifant!?
Nadat directeur Erik Zevenbergen zijn dank aan het Kidspanel uitsprak en ze feliciteerde met hun goede smaak, was het tijd om te genieten van de Olifantastische burger. Maar liefst veertig kinderen waren uitgenodigd om als eerste hun tanden te zetten in het nieuwe menu. Vanaf het nieuwe schooljaar is het verkrijgbaar voor alle reguliere bezoekers en wordt het onderdeel van schoolreisjes en kinderfeestjes. En uiteraard bevat ook dit kindermenu een uniek cadeautje. Wat dit zal zijn zullen we binnenkort vertellen.
Het Kidspanel is sinds dit jaar een belangrijk onderdeel binnen de Diergaarde. We vinden het belangrijk om de jeugd mee te laten denken over de toekomst van onze organisatie en hoe wij leeftijdsgenoten kunnen inspireren. Tijdens de eerste officiële bijeenkomst van het zeskoppige panel stond het eten en drinken van de toekomst centraal. Tijdens deze sessie kregen de kinderen de zes gerechten van Keuken Blijdorp voorgeschoteld. Op basis van dit proefmoment kregen zijn de stem in het bepalen welk gerecht vanaf september op de kaart moet. De Olifantastische burger was unaniem verkozen tot het meest smaakvolle gerecht. Bekijk hier hoe deze dag eruit zag.
De ontwikkeling van het kindermenu deed de Rotterdamse dierentuin samen met Het Nieuwe Nassen, een onderdeel van BlueCity. Het Nieuwe Nassen is een regionaal initiatief dat organisaties in de omgeving van Rotterdam helpt met het lokaler, plantaardiger en duurzamer maken van de menukaart. De lancering van het menu is onderdeel van de tiende Week van de Circulaire Economie.