Ga naar belangrijkste inhoud

Afgelopen maanden was Diergaarde Blijdorp het toneel van een onderwaterwereldcampagne. Waarmee de Rotterdamse tuin aandacht vroeg voor het onderwater leven en de strijd tegen vervuiling. Zoals plastic. Om zelf ook de daad bij het woord te voegen onthulde Blijdorp deze week twee watertappunten. Van Dopper.

Diergaarde Blijdorp en Dopper streven allebei hetzelfde na. Zo min mogelijk afval. Nadat de dierentuin vorige maand al begon statiegeld op bekers en flesjes, is er nu dus de ‘opening’ van twee Dopper punten. Deze tappunten zijn geïnstalleerd op plekken waar veel bezoekers langskomen en op strategische plekken. Zo staat er een in het Oceanium (waar plastic soup dagelijks aan de kaak wordt gesteld) en eentje in de Rivièrahal.

Bij deze laatste locatie werd het nut van het waterpunt direct zichtbaar. Tijdens de eerste zomerse dagen van het jaar werd het watertappunt direct overspoeld door kinderen die hun dorst wilden lessen tijdens het spelen in de aangrenzende binnenspeeltuin. Naast deze schoolreizende kinderen waren er ook tal van (groot)ouders en begeleiders die er hun flesjes vulden. De teller stond na één dag al op 253 ‘taps’.

Een van de redenen dat Blijdorp heeft gekozen voor de waterpunten van Dopper is naast de herkenbare vorm, tevens het druppelvormige scherm boven de kraan. Hierop worden niet alleen enthousiasmerende boodschappen gemeld, maar dus ook het aantal keren dat er getapt is.
Een mooie manier om te laten zien, hoeveel (potentiële) plastic flesjes er zijn ‘bespaard’. Dopper en Blijdorp kijken uit naar een fijne en duurzame samenwerking.